Kul sen.

Återigen sitter jag här i sängen i mitt fantastiska hem och är så otroligt glad för de kopiöst jobbiga val jag gjort de senaste åren. Alla tråkiga beslut som sög att tabuts då. Att sluta plugga för att jobba till exempel – CRAP. Inte alls det jag ville, men jag insåg ju att det inte gick runt. Och att flytta för 5 år sen, usch. Men just då var det faktiskt det enda vettiga.

För det är så, man väljer rätt när man lyssnar på magkänslan trots att det är jobbigt och skittråkigt för stunden. Jag har provat att låta bli att lyssna också. Det blev väldigt dyrt, på flera sätt. Roligt och enkelt för stunden och värt det just då. Men så i efterhand när kakan var uppäten, inte så värt.

Och nu sitter jag här och har det jävligt bra rent utsagt. Men kul var det inte hela vägen, men värt det! Och frågar du H så var det roligt, hela vägen. Det är jag nog mest stolt över faktiskt, att hon aldrig vetat att vi ibland haft det riktigt tufft.

Det är verkligen helt abstrakt för mig att jag nyss lade undan min bok i demokratisering, för att jag faktiskt läser till Statsvetare. Och att jag imorgon ska fixa frukost på min spis. MIN spis. Och att vi kan ta vår bil till stan, fulltankad som den är. Ingenting av det där var möjligt för 5 minuter sedan. Men jag valde bra (utöver den fantastiska mannen alltså) om och om igen, nystade ut och löste saker. Sakta men säkert betade jag av allt som behövdes göras och när jag nu fyller 30 om lite mer än en månad så är jag faktiskt med i matchen sen ett tag tillbaka.

I did it. Med råge. Jag gick från en barndom till ett vuxenliv. Sen fick jag någon med en barndom och så gick jag till ett helt annat vuxenliv.

Jag tänker på de där reklamsidorna om barnfattigdom ibland när jag ynkar mig. De där barnen lär ut saker, som hur man inte går på kalas hos andra för att man inte kan bjuda själv. Eller hur man inte berättar för sina föräldrar om de dyrare alternativen på friluftsdagen. Hur det var när jag var liten och hur det hade kunnat vara nu om inte jag gjort de där tråkiga valen nu som vuxen.

Så jag myser över alla saker jag inte gjort, alla grejer jag aldrig köpt, alla prioriteringar och all tråkig mat jag förkovrat mig i. Jag är så otroligt glad för de.

När Sossarna vinner valet 2014 ska jag försöka göra en insats i barnfattigdomsfrågan.

//Ew.

Kommentera

