stora ord från en liten.

“Mamma, när jag är vuxen och har egna ungar så kommer ju du dö. Och även fast du är jättejättegammal så kommer jag och bli så ledsen och sakna dig jätte jättemycket.

Sen fortsätter hon, lite sorgsnare;

“Och när Mommo dör och är jättejättegammal kommer jag sakna henne så mycket. Jag tycker inte om att tänka på det, jag blir så ledsen så det kommer tårar i ögonen varje dag jag tänker på det.”

Det är så fruktansvärt hemskt att min älskade lilla grisunge en dag ska känna exakt samma skräck och sorg som jag gjorde när jag insåg på riktigt att mina föräldrar kommer att dö någon gång. Det var alldeles nyss, 3 år sedan nu till våren.

Och den här lilla människan har redan börjat fatta. Livet tar slut någon gång, inte bara för oss, utan för andra före oss. Och vi måste stå kvar och hantera den sorgen.

Den rädslan finns hos oss alla, den gör oss alla rädda. Så rädda att man som 5-åring kan få tårar i ögonen när man tänker på att ens Mommo en dag ska dö. Ens Mommo som “aldrig säger dumma saker och som alltid har tid.” Fast hon ska dö när hon är 100, och man omöjligt kan förstå vad 100 år är när man är 5 år så är det så sorgligt att man kan få tårar i ögonen.

Och runt om i världen så vaknar barns sinnen för död runt samma ålder, det är  just vid den här åldern som man mentalt klarar av att tänka att någon inte kommer finnas för evigt. Ens lilla värld har fått bli större, man har börjat fatta det här med att liv tillkommer – och plötsligt är hjärnan och själen redo att hantera att liv försvinner.

Det är fascinerande att ha barn, man har alltid fötterna på jorden – och har man det inte så blir man neddragen med jämn mellanrum Ler

//Ew.

Kommentera

