Fuck rut.

Jag blir så förbannad när jag ser alla annonser om läxhjälp på arbetsförmedlingen. Om en snorvalp med 100kr/timme i lön kan få en 14-åring att klara matten – varför är det då så noga med krav på behöriga lärare? Behöver vi alls skolan? Kan vi inte bara ha hemskola med privat läxhjälp för de som har råd? Så får de barn som bär sina föräldrars fattigdom helt enkelt klara sig själv, någon måste ju städa toaletterna på Regeringskansliet.

Jag kommer aldrig stödja den här jävla RUT-hysterin, åh vad arg jag blir. Vad tror ni betalar det här? Skolan blir sämre för att den får mindre pengar, är det så svårt att förstå? Det finns en konstant summa pengar, det handlar bara om hur de pengarna fördelas. Papperslappar och siffror i rymden som flyger omkring, en miljard hit och en annan dit. Olika ideologier och olika färger placerar de där sifforna på olika saker, och vårt samhälle får olika utseende.

Även om jag aldrig kan förstå hur man kan välja att hurra för RUT, ROT, lägre skatter och ökad privatisering så kan jag åtminstone respektera någon som säger “jo, jag tror på det där. Jag vill ha en privat skola så att man kan tjäna pengar på barns utbildning, för att jag tror att det höjer kvalitén.”. Jag tycker att det är ganska pundigt och naivt, men jag kan respektera någon som säger att de tror på något jag tycker är skit av samma anledning som jag tycker det är skit, de tror på det för att deras övertygelse är att det blir bättre, jag tror på motsatsen för att jag tycker det är bättre.

De jag inte kan respektera är de där som ska ha allt. Billig städhjälp, billig läxhjälp (att det alls är lagligt att ta betalt för ifrågasätter jag dock, men vi skiter i det just nu), billig bensin, gratis skola som ska hålla samma kvalité som den skolan som har privata sponsorer, billig busstrafik och så vidare och så vidare. Allt ska vara gratis, tillgänglig och i topptrim.

Jag menar herregud. Är det så att dessa människor kanske skulle behövt lite extra läxhjälp med matten? Borde de kanske läst klart gymnasiet med sin Samhällskunskap A när skatter, orsak och verkan förklarades? Levde de i en hydda utan marknadsekonomiska influenser? Under en sten? Eller är de helt enkelt 80-talister så fulla av sig själva att de helt enkelt inte klarar av att använda hjärnan de trots allt har för att förstå något så enkelt som att det inte finns oändliga resurser? Att om du tar från plats a och ger till plats b så får plats a mindre än de hade tidigare? Att om man i princip sänker lönerna på en arbetsplats kommer inte fler söka sig dit? Jag fick lära mig problembaserat tänkande, och jag ÄR 80-talist (om än en ovanligt insiktsfull sådan), så var är intelligensen? Jag drack rätt mycket som tonåring, dumpade en hel del hjärnceller – men jag har faktiskt väldigt många kvar ändå. Vart har det gått fel? Detta gnällande, gnäll, gnäll, gnäll, gnäll. Rösta på något som ger er det ni vill ha och ge sen fan i att gnälla för att det blev som ni röstade!

Jag är Sosse, du kanske är Moderat. Det är helt okej för mig, så länge du kan säga “jag tycker att det är okej att lärarlönerna är skit, att kvallan på skolan är skit, det är värt det för mig och jag vill lägga mina hårt tjänade (ja, man kan faktiskt vara lågavlönad och moderat, det har jag lärt mig) pengar på läxhjälp åt min unge så att hen blir outstanding och slipper leva som jag gör”. Det respekterar jag. Fast jag tycker det är helt pundigt, kollrigt och ologiskt. Men jag respekterar det.

Men kan du inte säga det där, utan är mer typen “jag vill att allt ska vara gratis, eller i alla fall väldigt billigt, men jag vill inte betala skatt” – våga inte köpa läxhjälp, gå till Röda korsets läxhjälp istället. Den är gratis. SMS-a en 50-lapp i månaden till deras insamling så har ni betalat. Men köp inte läxhjälp.

//Ew.

Kommentera

