Nyttigheter.

Yes, för hundraåttonde gången i ordningen så ska jag försöka leva hälsosamt, på riktigt. Äta frukost, lunch och middag och frukt eller nötter som mellanmål.

Vilket projekt det är alltså, jag har otroligt svårt att motivera mig själv till att äta så många gånger varje dag. Man gör ju ingenting annat än äter. Men eftersom att jag är 30 snart verkar min ämnesomsättning ändrat på sig. Där jag förut kunde hoppa över 2 av 3 mål mat och äta en Kexchoklad till lunch plus 1 liter kaffe/dag och ha energi nog att träna och faktiskt gå ned i vikt finns inget att hämta. Jag går UPP i vikt. Så var det aldrig förut. Det här med “om du inte äter regelbundet kommer kroppen lagra fett på det du faktiskt äter” garvade jag tyst åt, men talade om för andra. Skrattar inte så mycket nu kan jag säga, BMI på fyratusen och inga kläder som passar. Jag har slutat vara en “men du är ju ung ännu”, jag är strax en “30-nånting” (man säger “nånting” för man vill liksom inte säga exakt hur gammal man är, då är man fan gammal!). I get it.

Så vi kör den här grejjen då. Tallriksmodellen, lagom av allt. Ingen bantning, inget uteslutningsdietande. Jag hatar LCHF, GI, Atkins etc. etc. etc. Tror inte på det, allt jag lärt mig om träning och resultat handlar om balans, inte om uteslutande av kolhydrater och inslag av mängder med fett. Avskyr alla dieter faktiskt, jag blir bara sjuk av de. Empirisk kunskap – det tror jag på. Kalorier in – kalorier ut, men inget lågkaloridietande heller. Bra mat planerad av någon annan, så vi slipper försöka tänka själva. Och träningen – löpträning och mycket styrke. Massa styrke. Lyxa med något BodyStep-pass ibland för att det är roligt, men fokus på löpningen och styrke.

Minus 18kg totalt.
6 månader – minus 3kg/månad.
24 veckor – minus 0,75kg/vecka.

Så jävla svårt ska det inte vara, jag gick ned 20 kg på 6 månader genom att inte äta – enligt teorin man får serverad om att man ska äta och bla bla bla borde väl det här gå hur bra som helst? 

Lite regler då: vin räknas inte. Popcorn är nyttigt. Jag tänker inte räkna kalorier, det blir bara dumt. Jag tycker om att leva, och det vill jag göra länge. Det är inte min stil att vara överviktig. Vi vill kanske ha en unge till någon gång, och då kan man inte vara tjock när man blir gravid, då blir det SÅ jobbigt att komma i form igen. Vår livsstil handlar mycket om träning och att vara ute (haha, när hände det här!? Men det är ju sant. Fast det låter hemskt pretto, jag dör!) och min unge gör ju 110km/h jämt – schysst om jag kan hänga med henne i löpspåret om några år. Emil, bless him, skulle aldrig kommentera min vikt. Istället kommenterar han träningsmängd och klädval, poängen går fram. Han är fortfarande ganska vältränad men jag misstänker att om jag inte skärper mig kommer han fastna i mitt mönster (mest för att det nästan alltid är jag som lagar mat, och han annars kommer leva på mackor – och tappa muskelmassa) och jag gillar att han är fit. Maten ska vara god, och träningen rolig.

Sådärja. Jag tror på det där. Håller det en månad är jag nöjd Blinkar

130707 = –18kg?

//Ew.

Kommentera

