Tandläkare.

Jag avskyr verkligen tandläkaren. Det är inte en skräck, det är en fobi, en vidrig klump i magen och tårar på mina kinder. Det är äckligt, fullkomligt vidrigt.

Den här rädslan är helt ologisk men har alltid fått gödas av oprofessionella tandläkare som sabbat varenda gång, och bara gjort det sämre. Enda gången jag varit nöjd har varit när jag blev sövd och slapp vara med. Så är det. Jag har accepterat det. Problemet är att det är väldigt svårt att få till så att man blir sövd. Det är dyrt att boka tid på en klinik där man får bli sövd utan några frågor, där man inte måste slåss för det. Här uppe finns det överhuvudtaget inte. Och jag har liksom alltid tänkt att sen ska jag fixa det där. Sen kommer jag ha ett jobb som gör att 8000 för en undersökning och 12000 för en lagning är helt okej att lägga ut. Men det är en bit kvar till dess.

Så har jag en dotter. Som absolut inte under några som helst omständigheter får bli rädd för tandläkaren. Första gången när hon var 1 följde jag inte med, jag fick ångest redan i väntrummet. Det var samma mottagning som jag varit på och fått rädslan närd när jag var yngre. Sen bytte jag och vid 2, 3, och nu 4 har jag varit där och lett, suttit bredvid, peppat. Det har gått hur bra som helst. För några månader bokade jag en tid åt mig själv hos Folktandvården men när jag skulle gå dit fick loggan mig att nästan spy. Så istället fick jag en räkning på 400kr… Men det kan jag ta.

Idag bokade jag en ny tid, hos min dotters tandläkare. Vi pratade en stund och jag känner mig ändå trygg med henne. Så jag försöker. Kanske kan jag inte då heller, men jag går dit och öppnar munnen så får vi se. Möjligtvis får de ta bilder men skrapan ger dom fan i. Kan dom inte se att jag har hål är det helt okej med mig att inte laga, då kan de ju inte vara så djupa :)

Jag vet egentligen varför jag är rädd för tandläkaren. Men det är min hemlighet. Och ingenting som går att jobba bort. Det bara är så. Nog om den saken.

//Ew.

Kommentera

