Alla de andra.

Åren går och människor byts ut. De man trodde skulle vara nära för alltid kan få en att se svart idag. Ingenting gemensamt och djupa sår som läkt och blivit ärr. Vissa väcker inte en enda känsla längre.

Jag såg ett eko från en annan tid idag. Vi var nära en kort tid, men hon högg hårt. Idag är hon ganska ensam och det är naturligt. När man hugger vilt omkring sig med en kniv i ett trängt läge gör man så illa att det inte går att väcka till liv igen. Hon lyckades på kort tid skala bort varenda människa i sitt liv. Idag finns ingen av oss kvar.

Alla kan göra misstag, och fäktas när man är trängd. Det är okej. Men man måste välja ett vapen som inte dödar själen i relationen. Jag har gjort många människor illa, och jag har haft panik många gånger. Men jag hugger aldrig med mer än mina bara händer. Lägg på en ödmjuk attityd och förståelse för att man ibland skadar oåterkalleligt. Och ärlighet, inte spela spel och vända människor mot varandra. Då kan man klara sig. Det gjorde inte hon.

Men det var påminnelsen om hur skör en vänskap är som gav mig något idag. Den kräver vård. Och den du har närmast idag kanske inte är det imorgon. Ingenting varar för evigt, men om man vågar behandla relationer som att de är det – då kan man bli rik! Jag är det. Jag har en vän som är min person. Henne kan jag alltid gå till. Jag vågade lita på henne, trots att erfarenheten säger mig att det är en dålig ide. Men man måste våga.

Jag försöker att alltid vara där. Men det blir ibland fel. Jag vill säga något men mottagaren vill inte höra. Behöver inte heller höra. Jag har inga facit. Men allt jag gör och allt jag säger är av kärlek. Förhoppningsvis vet hon det.

//Ew.

Kommentera

