Vuxen.

Ja det är ett evigt tjatande om det från min sida, men jag har verkligen svårt att fatta det. Jag är vuxen. En lite sprätt tycker en del, alldeles för ung säger andra. Men jag är ju ändå vuxen. 28 år är ingen ålder, men jag har egen lägenhet, barn, jobb, körkort, lån, bil, tvättmaskin, elräkning och en massa annat. Och jag räknas inte som ungdom på varken SAS eller SJ. Jag är vuxen.

Och ibland skrämmer det skiten ur mig för alldeles nyss kändes det så himla långt bort. Fast ändå en livstid sedan. Mitt liv innan H känns som hundra år sen men ändå fem minuter sen. Folk i min ålder är läkare, advokater, chefer, husägare, fast anställda och riksdagsmän. Nyss drömde alla i min ålder om det där. Nu är vi där. Ja inte jag då. Kanske därför det känns så främmande? Alla drömmar försvann och kvar blev liksom… Ja vaddå? Det här? Livet är det som händer medan du är upptagen av att göra andra planer sa en vis människa. Lite så har mitt liv varit. Jag har drömt och planerat och åren har liksom gått. Snart är jag 30 och ingen av alla drömmar är nära. Ändå knallar jag runt och är relativt nöjd.

Begreppet vuxen innehåller massor med saker. Den ena klyschan avlöser den andra. För mig är väl vuxen helt enkelt att man uppnått en viss ålder, vilken är flytande. Men när man är 28 är man det definitivt, vad man kan skämta om eller vad man sysslar med på fritiden eller ens hur man känner sig har inget med det att göra. Även om man är barnslig som 35-årig så är man vuxen. Med det kommer det där ansvaret. När man var liten var att bli vuxen att få göra vad man vill. När man väl är vuxen inser man att man inte kan göra allt man vill, fast man vill. Eller så justerar man det man vill till att vara sånt man göra…

Att vara vuxen är inte att vara tråkig. Jag är inte tråkig. Men det innebär en massa tråkiga saker. Som att majoriteten av ens lön går till tråkiga saker, som hyra, mat och skatt. Fast de där sakerna kan ju vara roligt. Mitt hem är helt okej i rolighetsgrad, jag har kul här. Mat är gott och skatt får man roliga saker för (typ).

Så varför är vuxen ett så laddat ord? Varför tävlar vi i vem som är minst, eller mest, vuxen? Varför säger vi att det ger vuxenpoäng att gifta sig, köpa tvättmaskin eller sy? Det är som att tävlingen nu handlar om att vara så lite vuxen som möjligt när det förut handlade om att vara så mycket vuxen som möjligt.

Jag har ett jobb där det jag gör är viktigt. Där det gör skillnad om det jag gör bli rätt eller fel. om en remiss skickas fel får det konsekvenser, därför gör jag rätt. Det är något som kommer med det ansvar jag känner, den respekt jag har för andra och mig själv. Det är att också vara vuxen. Ansvaret, det är kanske nyckeln?

Kan man vara vuxen om man inte tar ansvar? Vi förväntar oss att människor av en viss, vuxen, ålder kan ta ansvar. Och när någon inte gör det kallar vi de för barnsliga. Men man är ju ändå vuxen, har jag redan konstaterat. Då är det ett ovuxet sätt av en vuxen att bete sig. Men då betyder det att det här med att vara vuxen kommer med rätt trista restriktioner, koder, och hur kul är det då? Man är barn en kort tid och en är man vuxen och livet behöver väl inte vara tråkigt?

Det blir så roligt som man gör det konstaterar jag. Ingen lovade mig att livet skulle vara roligt jämt, eller lätt. Vi föds för att någon bestämmer att de ska ha barn och sen får vi klara oss med det. En djup existentiell tanke på många vis, som man kan bli yr av. Vår ras är designad till att vilja leva, trots allt tråkigt och hemskt. Försvarsmekanismer är kanske överlevnadsstrategin för många utav oss, vi hindrar oss själva för att slippa känna all smärta runt om oss – hos andra människor såväl som hos oss själva.

Hur det än nu är så är jag vuxen, och det är de allra flesta. Ett slutligt konstaterande är att detta är fullkomligt irrelevant, detta om vuxenhetens vara eller icke-vara. Det bara är.

//Ew.

Kommentera

