So it begins.

Klockan är 8 och jag inte lämnat mitt bostadsområde ännu. Snön som föll och föll ligger nu som is på marken och det faller vatten från himlen. Allt är fuktigt. Mina leggings, min vattentäta (?) Helly Hansenjacka. Mina fötter och mitt hår. Undrar just varför det är Nike-sneakers och inte Tretorn-stövlar på fötterna.

Bussen gör ganska fort nu, ute på den större leden. Inne på Hertsön kröp den fram. Vi tog bussen de 2 hållplatserna till dagis, jag vågade inte halka mig fram. För på allt annat skulle ett brutet ben inte hjälpa ett dugg.

Men oavsett väder rullar livet på. Dagar ska läggas till veckor och året är snart slut. Snart dags för summering och reflektion. 2011 var det år jag väntat på, allt mitt hopp satte jag till det. 2010 var ett av de värsta åren av mitt liv, och 2011 levererade. Inte hela året då, av uppenbara anledningar.

Så. Idag som alla andra dagar – börjar resten av mitt liv. Men just idag känns det som extra nystart. Jag känner mig livrädd, nyfiken och förlöst i en salig blandning. Jag vet att jag kommer gå mer hel ur det här än jag någonsin varit. Jag kommer bli ännu starkare, och då är jag ändå redan starkare och tryggare än jag någonsin trott varit möjligt. De saker jag företar mig fungerar. Jag gör saker bra, för att jag försöker och för att jag vill. Jag misslyckas inte längre, helt enkelt för att jag inte ser saker som misslyckanden. Jag omvärderar när det inte blir som det var tänkt och löser det.

Jag har mörka stunder också. När tårar faller och jag känner mig ensam, dålig och förtvivlad. Men det håller inte i sig. Det går över, för att jag ser till så att det går över.

Men visst, det är kämpigt nu. Hårt, kallt och med en och annan käftsmäll.. Men så kommer små ljusglimtar. GemenskapsJul med fantastiska människor som vill lika mycket som mig. Fina ord från oväntade håll. En lång kram av en älskad mamma och tröstande ord om att allt kommer bli bra. Så går man ännu en timme, en förmiddag, en natt och klarar sig. Just de senaste veckorna har tyngden på axlarna och klumpen i magen varit där mer än de varit borta. Men det går ju också över. Det blir snart lättare att hålla fast vid de middagar vi kan äta tillsammans med mamma. De dagar hon är pigg kommer upplevas ha mer ytrymme än de dagar hon mår skit, även om de senare är fler till antalet. Snart kommer alla gapskratt med H vara mer framträdande än alla gräl igen. Just nu är det okej att skratta för att strax efteråt bli ledsen över hur allt är. Det är okej att vara rädd. Så länge ingen annan utsätts för ilskan jag hyser mot cancer och andra orättvisor är det okej.

Det mest fantastiska i det jag befinner mig i just ju är alla människor som sticker till mig ord och en klapp på axeln. Det är helt otroligt. Som förra gången visar det sig att mitt liv är fullt av fantastiska människor. Jag kan inte vara dålig med alla dessa vackra ord omkring mig!

So, it begins. Alla plåster jag haft, de är ryckta. Våldtagen av så många känslor som jag lappat i hjärtat. Jag har inte varit trasig, bara några skrubbsår. Men nu har jag blottat dom för syret, så nu kommer dom läka. Och så ytliga att de inte kommer lämna ärr, bara jag kommer veta att de var där en gång.

Kärlek. Det är nyckeln, och jag har massor!

//Ew.

One thought on “So it begins.

  1. Du skriver så jävla jävla jävla bra. Så sjukt äkta och rakt igenom brutalt. Jag är så JÄVLA (med stort V) lycklig över att få läsa dina ord, ge dig en kram i ord när jag kan och bara få vara där brevid i bakgrunden. För du är en sån jävla fighter och en så otroligt vacker människa. Du är en ängel, utan vingar men med en skinande aura. Jag älskar dig, jag älskar dig, jag älskar dig. KÄRLEK (med stort L).

Kommentera

