Snickesnack.

Det är inte skitsnacket som stör mig faktiskt. Det är mer hur drevet går, och folks naiva inställning. Man sväljer saker man får höra utan en kritisk tanke, och man för det vidare med den betoning man själv tolkat in. Något bra blir dåligt och något dåligt kan vinklas om. Sällan medvetet eller beräknande, men man liksom köper den version av sanning som passar en själv. Jag tror att även det är automatiskt, och det köper jag. Som vanligt blir jag provocerad av idioter, av dumhet. När inskränkta grottmänniskor försöker sig på att tolka en situation blir det liksom sällan rätt. Man måste vara lite kritisk. Samma irritation i mig väcks som när folk läser en artikel i Aftonbladet och bara köper vinklingen rakt av, trots att artikeln uppenbarligen alltid kommer vara skriven för att sälja lösnummer. Att föra vidare information som är paketerad för att sälja något utan att kritisera är livsfarligt, och någonstans önskar jag att folk förstod det. Men det är ändå så att sjukt många människor läser Aftonbladet som enda nyhetskälla och bildar sin världsbild baserad på det.

Och liksom Aftonbladet finns det sällan någon källhänvisning, och du kommer aldrig få veta vem som sa vad. Du får heller inte veta vad i den där artikeln som är sanningen som det andra sen baserades på. Men om du tränar dig lite kan du börja urskilja mönster. Människor är lika, åtminstone människor som inte tror att andra ser spelet, och oaktsamma. Så man lär sig efter flera år av att lyssna på andras bilder av dig själv och omgivningen att se mönstret som gör att du, trots att du inte hörde det själv från början, kan utröna vad som är sanning och hur den ovinklade versionen en gång såg ut.

Luleå är lite som Aftonbladet, och jag är så jävla less.

I veckan ska jag träna, tvätta, städa och skriva rapport. Utan att öppna Aftonbladet en enda gång.

//Ew.

Kommentera

