Alltså.

Jag inser att jag inte är med riktigt på vad som händer. Det här med att vara ärlig med mig själv är fan svårt. Man har ju två grejer man kan lyssna på och om de säger olika saker, vad lyssnar man på? Hjärtat eller magen? Ja jag vet, magkänslan. Hjärtat är ju helt stört. Ljuger och lockar. Och med hjärtat menar jag hjärnan givetvis, vilken del minns jag inte men någon del av skallen i alla fall. Och magkänslan är då förnuftet eller?

Gud så förvirrande det är att ta ansvar och vara ärlig mot sig själv. Jag hänger inte med riktigt. Men jag går baklänges in i framtiden och tittar på det som varit. Hjärtat säger att det inte får glömmas, att det ska stanna som det varit för att det är tryggt.

Magkänslan tigger om att skona kroppen nu. Att springa och jobba och njuta av allt som hör till framtiden. Att ta chansen till den där vuxna, kloka tjejen som finns här. Att välja glädje och inte sorgen av förlorade drömmar. Men magkänslan säger också att min bästa vän måste finnas kvar. Den som står där och fångar i fallet, på sitt sätt. Som önskar mig gott och som frågar hur jag mår.

Det får bli magkänslan. Jag vill andas nu, utan trycket över bröstet. Jag vill lyckas nu.

Här är jag. Jag är stark och jag gör fel ibland och det är okej. Jag gör rätt. Jag är, som det står på halsbandet jag fick av min syster, älskad. Levnadskonstnär? Kanske ändå. Det som drabbat mig har drabbat mig men jag bär ansvar för alla mina relationer. Och nu tänker jag ta klivet vidare. Skutta fram och göra sånt som känns bra i magen. Jag dog inte när jag blev sjuk, jag dog ingenjör mamma blev sjuk, jag dog inte när jag blev frisk, jag dog inte när jag bad om ursäkt och blev sparkad på. Och jag dog inte när det tog slut med den man jag skulle leva resten av mitt liv med. Hur mycket mer bevis behöver jag?

Skutt skutt i säng.

//Ew.

Kommentera

