Provokationstest.

Ett provokationstest utför man när man vill test om någon reagerar på någon komponent som man tror att personen är allergisk mot,(ett blodprov verkar enklare men den liknelsen skulle göra den här texten helt värdelös.) Tex för att ta reda på om någon är allergisk mot katter kan man trycka upp en katt i ansiktet på de. Mer vanligt är att testa korsreaktioner, rent medicinskt. Men när man vill veta om ens unge är allergiskt mot tomater så ger man ungen tomater medan den är symtomfri, det är också ett provokationstest.

När det är sent, barnet har somnat, nåt avsnitt av någon serie just är slut och det som ska göras är gjort, då uppstår det ett litet vakuum. Det smarta att göra är då att göra något, ställa mig upp, gå och lägga mig, ringa någon, surfa. Vad som helst. Men ibland, då kör jag ett sånt där provokationstest.

Då tänker jag saker som “du kommer att hångla med någon annan”. Eller “du kommer att få pirr i magen av någon annan”. Eller ännu värre “du kommer visa dig naken för någon annan”. Vidare “du kommer äta frukost bakis med någon annan utan att borsta håret” eller varför inte “du kommer äta frukost bakis med någon annan utan att borsta tänderna först”. Först känns det skönt att tänka så, typ som att få gosa med en katt fast man är allergisk. Tanken på att vara glad, lätt i sinnet och åter få vara kär i någon man faktiskt kan vara tillsammans med. Men sen känns det fan inte bra. Det kliar och svider i ögonen (för ofta har jag ju smink på mig på kvällen när jag kör dessa test, och det svider lite när man blir ledsen) och det känns liksom helt osannolikt att det här är för mig.

Den värsta tanken, den jag väldigt sällan snuddar vid, är “han kommer att göra allt det vi gjort – med någon annan, och älska det”.

Än så länge har jag inte hyposensibiliserats. För en pälsdjursallergiker tar det ungefär 3 år. Förhoppningsvis går det fortare för mig…

//Ew.

One thought on “Provokationstest.

  1. Usch f-n så mycket lättare att göra ett provokationstest under ordnade former och med fysiska reaktioner på fysiska ting istället för själslig provokation som ger fysiskt reaktion… håller med sminket svider när man gör sånt.. Svårt att undvika vissa tankar man inte ens vill snudda vid när man råkat komma dem för nära, hjärnan måste ha någon konstig inbyggd provokationsinställning för även om man inte vill tänka på vissa ting ska tanken ändå dit och småkika lite eller snarare småvisa lite om vad den tänkte…
    Styrkekram till dig!! // Marie

Kommentera

