Someone like you.

När man går från någon som man älskat under en lång tid finns det en tanke som gör mer ont än någon annan. Den dagen det finns en ny där. När en annan tar min plats. Någon annan stryker honom på kinden och framkallar det jag en gång gjorde. Någon annan får den där blicken, det där blixtsnabba svaret om vilka kläder som skulle passa. Någon annan får honom att skratta på kvällen.

Då vill man träffa någon först, få känna sig viktig och omtyckt och avgudad före. Samtidigt är det nästan värre – att stänga dörren till att boken öppnas igen och nya kapitel kan skrivas. Status quo. Ingenting gör alltså att det inte svider. Oavsett vems val det var från början.

Men jag önskar oss båda lycka och någon att känna för någon annan så som vi känt för varandra. Det gör så ont att önska att han ska röra en annan och känna all glädje. Men jag önskar oss lycka ändå. Att vi slipper undra vad som skulle hänt om vi kämpat lite längre. Att vi känner att vi valt rätt. Att vi gav allt och att vi släppte taget när det var rätt.

Kärleken gör oss lyckliga en kort stund av evigheten. Så mycket oro, så många känslor, så mycket sorg ryms. Men jag tror ändå att det i slutändan finns en relation som står ut, och som lyckas. Att jag kan leva med någon under en lång tid och inte känna att vi kanske har fel i allt vi känner.  För glädjen och lyckan, tryggheten det ger, att var del i en tvåsamhet. Det gör ju allt annat värt det.

“Never mind, I’ll find someone like you, I wish nothing but the best for you too”

Adele – Someone like you.

//Ew.

Kommentera

