Världen som jag vill ha den.

Det sista jag läste innan jag gick och la mig igår var att rebellerna i Libyen intagit Tripoli. Nyheten gjorde mig självklart väldigt glad, men jag tänker oxå på alla de som mist livet. Frigörelse och revolution är aldrig utan offer och blod. På Twitter skrevs att Kaddafi dödats men inget nyhetskälla jag kunnat hitta har skrivit något liknande, däremot att hans son gripits. Möjligen kan det här betyda att Kaddafi försvunnit och att en hetsjakt kommer inledas. Någon som kommer ihåg den 10 år långa jakten på en annan galning som nyligen blev mördad?

Jag har oerhört svårt att glädjas åt en annan människas död. Det går emot allt det jag står för. Men visst är det så att det är en svår balansgång. Vissa människor är onda, och jag kan tänka mig att vissa människor passar bäst döda, liksom vissa djur inte går att rädda. Men nej, jag kunde inte fira bin Ladens död och jag kommer inte fira Kaddafis heller. Med ett undantag, att han dör genom självmord eller i sjukdom. Fira är fel ord, men det kommer inte väcka en enda negativ känsla i mig. Tyvärr gör det mig inte till någon fantastisk humanist även om jag gillar att klappa mig på axeln för att jag är en fredlig person. Så då var det sagt.

Jag gläds dock åt att han är borta, diktatorn som förtryckt människor i över 40 år. Det ger hopp till alla andra diktaturer och det skickar en signal om att demokrati är vad folk önskar, det de flesta (eller?) önskar och drömmer om. I mitt egna fantastiska land känner jag mig ibland förtvivlad över vad som händer, över att mitt eget parti inte nått fram till folket. Att pengar är viktigare än att vi har en bastrygghet, att den nya budgeten är lika värdelöst ego som de senare 5. Att inte alla har möjlighet att skaffa barn, och att staten diskriminerar människors rätt till att bestämma hur deras kropp ska fungera.

Men idag tänker jag fira att jag får skriva det. Att ingen kommer slå ned min dörr i natt och skända mig. Att jag kan skicka in en insändare om vad jag tycker och skriva under med mitt namn.

Hurra för demokrati. Och för att jag kan vara exakt så pretto som jag vill!!!

//Ew.

Kommentera

