Hata.

Klarade just av att läsa en hel artikel om en av de många starka människorna från Utöya. Jag vill spy. Mina läger med SSU var de bra gångerna jag var trygg och lugn som tonåring. Vettig gemenskap; inte supa och härja. Tanken på att någon skulle kommit in i skolan den där veckan i Göteborg och börjar skjuta oss hundratals ungar, är lika overklig som att Utöya blev attackerat för en vecka sen.

Åtminstone var det overkligt, det börjar klarna nu. Jag tänker så många gånger varje dag på de överlevande, fina glada tankar till dem. Om många många tänker kärlek och inte hat, då går det vägen. Vi kan älska ihjäl hatet, det låter naivt men det är inte ett dugg naivt. Vad har hat någonsin givit någon? Kärlek däremot, är som balsam mot själen.

Berätta en enda sak som hat gett som får oss att bli bättre, att må bättre. Människor dör, för hat. Och hat föder har, öga för öga tand för tand. Du har fel, jag får ta din älskade och dina barn, ditt hus och ditt land. I hat spränger du sen vår huvudstad, genom att klistra en bomb på en pojke.

Säg mig en bra sak hat givit?

Visst är det svårt. Ändå är det lika svårt att inte hata…

//Ew.

Kommentera

