Coming together.

Det är vår, och då vill jag alltid ändra saker, göra om saker och laga saker. Det är roligt och ofta nyttigt och absolut resultatgivande. Tyvärr finns det för få helgdagar för att jag ska hinna allt på en gång, det är lite frustrerande.

Idag var det sol och vi var ute i flera timmar och jag hann inte ens hälften av det jag hade tänkt, men vi hade en strålande dag så det gjorde ingenting. Faktum är att dagen var så lång och så givande att barnet somnade i soffan medan jag dammsög. H avsyr dammsugare, hon håller för öronen och blir ganska ledsen av den – trots att vår dammsugare är en (relativt) tyst dammsugare. När jag dammsög mattan strax nedanför henne vaknade hon till och sa “dammsug inte på mig mamma, jag vilar lite” och somnade om. Otroligt.

När jag dammsugit klart möblerade jag om i hennes rum, lyfte ut hennes TV (som hon inte ska ha där inne längre) och skurade runt lite i lägenheten. Sedan innan hade jag burit ut allt som skulle sopsorteras, packat ned vinterkläder och packat upp arvegods som nu passar H och suckat åt att mina sommarkläder fortfarande inte passar. Sist dom passade var sommaren 2008. Och nu passar dom faktiskt minst av alla somrar, jackan gick inte ens igen. Det faktumet kommer dock göra våren väldigt produktiv eftersom att det nu är slut på enorma portioner och chips, glass och godis mitt i veckan. Gick genom affären idag och köpte ananas, granatäpple och apelsin till mig, plockgodis åt barnet. Jag reserverar mig för tvåhundra återfall, eller så kommer det faktum att jag faktiskt gillar mina (nu för små) kläder och gärna använder dom.

Har nog tappat ett kg efter alla vändor upp på vinden idag också, upp och ned med kartonger.

Kvar att göra i H’s rum är köpa+montera skrivbord, måla lila ringar på skrivbord, hänga upp 4 våder rosa/lila tapet, måla alternativt hänga upp tapet på en annan vägg, borra upp en lampa på väggen, köpa+fylla 4 lådor samt montera ihop dom fina fina stolarna som är på väg hit. Sen är hennes rum klart, EXAKT så som hon bett om Ler 

Mina egna planer för lägenheten är inte så radikala och involverar just nu mest putsande av fönster faktiskt. Ja och så det som varit ogjort i 2 år nu, kökslampor och spegeln i badrummet. Och det som jag tänkt mig i 3,5 år – en platt-tv. Men har jag väntat så här länge kan jag ju vänta några år till. Fast kökslampor skulle faktiskt vara trevligt och det blir nog gjort snart. Fast nu är det ju snart sommar och då behöver vi i norr inte lampor. Typiskt bra grej.

Jag har lite svårt att inte fastna i hela “10 år sen”-grejjen igen. Det är nämligen alldeles snart 10 år sen jag blev myndig. I går fick det mig att kolla vad jag skrev i min Lunarstorm-dagbok ”(men minns ni Lunarstorm, haha, blogg och Facebook i micro-format) för 10 år sen. Där stod det inte så mycket radikalt, men det fick mig att garva. Jag gjorde allt, ALLT, för att komma härifrån och slippa Luleå, mina föräldrar och helst Sverige. Jag svor på att aldrig aldrig återvända hit, det här var lite sämre än helvetet. Och nu, 10 år senare är ju allt så annorlunda. Jag pysslar på i min lägenhet (på Herstön dessutom, den sämsta stället om man nu måste tvingas bo i Luleå, kände jag då alltså) och orkar inte tänka på om jag någonsin måste flytta härifrån permanent. Jag planerar fina blomlådor på balkongen och hur fint det kommer bli med lite nya färger i vardagsrummet. Jag behöver inte oroa mig så mycket, för 10 år sen var liksom hela livet bara att oroa sig och stressa.

Och vääääääääääääääääääääänta på att få köpa cigg själv. Jävligt mycket vänta på det, olidligt mycket vänta på det. Det var verkligen skitjobbigt att vara NÄSTAN 18, jobbigare än att vara nyss fyllda 17 faktiskt. Jag föredrar att vara nästan 28 SJUKT mycket mer än nästan 18. Och jag föredrar helt klart 28 framför 18.

Bla blablabla igen.

//Ew.

One thought on “Coming together.

Kommentera

