Love acctually.

En jultradition. Och stämningen smyger sig på. Imorgon bakar vi lussebullar och pepparkakor. Och jag ska steka köttbullar. Och sticka nejlikor i apelsiner. På torsdag vankas det julklappsinslagning och hela dagen går åt till att handla klart julklapparna.

Det blir en bra jul i år.

Mina systrar kommer fattas mig, och det är jag uppriktigt ledsen för. Nästa år blir det nog vi som åker bort, till pappas släkt. Det är många år sen jag firade jul med pappa, över 10 år sedan.

Sedan H kom har jag sett fram emot julen som aldrig förr, inte ens som barn. Jag är så längtangsfull efter att få se henne öppna alla sina många klappar som kommer från landet runt. Och att få se henne öppna de saker hon längtat så innerligt efter hela året. Det är ett privilegium att kunna ge henne fina minnen från julen. Det betyder mer än allt att överhuvudtaget ge henne fina minnen från livet i vår familj. Jag vill att hon ska se tillbaka på tiden och le. Allt med att växa upp är inte roligt, men mycket kan vara det.

Ikväll såg vi som sagt Love acctually, min lillayster var här, och Andrea. Vi åt god god mat och vi grundade med julmusik. Vi skrattade och pratade om framtiden. Jag hade roligt. Jag är glad. Det är något jag är tacksam för varje dag jag får känna så. Livet är så svårt och så mörkt ibland, och det här året har gett jobbigt en ny definition.

Men i år får vi fira jul utan cancer, igen. Det är overkligt att vi för ett år sen inte hade en aning om vad som skulle komma, och att vi nu kan lägga det bakom oss. Rädslan är där varje ny provtagning, och kommer nog hänga kvar ända till remissionen är över. Men ändå, ingen i min familj har cancer i blodet eller någon annanstans just nu, och det är också något att vara tacksam för. Mamma överlevde och vi får ta hand om henne när hon blir gammal och gaggig istället för att ta hand om henne ärrad av cancer som tar någon för tidigt.

Vi har en lugn och stillsam jul, mamma och Jan-Olov Madeleine kommer hit och firar under dagen, och sen går vi ner till den andra familjen. Hem igen i lagom tid och bara njuta av att vi haft en fin dag. Leka med nya leksakerna och kramas. Kanske somna i soffan framför någon ny film, båda två.

Ja, den är på väg. Julen. På riktigt. Ännu ett år. Och jag är inte rädd. Inte ledsen. Bättre julklapp kan jag inte önska mig.

Kram Ew.

Kommentera

