En fundering, eller flera.

Lotta Edholm, Folkpartist och skolborgarråd i Stockholms stad, uttalade sig i gårdagens tidning angående ett yttrande från DO. Do slog i detta yttrande fast att en skola inte får besluta huruvida elever får bära Niqab eller inte. Det tyckte hon var beklagligt. Anledningen var att “det är viktigt att  man kan se varandra i  ansiktet när man talar.” Inte i ögonen, utan i ansiktet. Hade det bara varit ögonen hade ju just Niqab inte varit ett problem. Medveten formulering eller ej, dum är den iaf. Vidare säger nämligen detta skolborgarråd att “undervisning bygger i så hög grad på kommunikation – inte bara det talade ordet, utan även ansiktsuttryck.”

Detta uttalande väcker en del frågor och funderingar hos mig. T ex om det innebär att blinda har det svårare i skolan, eller menar hon att de inte kan bli lika allmänbildade som seende? Vilket i sin tur får mig att tänka att kvinnor som bär burka eller niqab ju faktiskt ser lärarens ansikte, till skillnad från någon som är blind. Så om jag utgår ifrån att Lotta Edholm inte menar att det är så att blinda har sämre förutsättningar att klara sina studier, vad menar hon då? Att problemet är omvänt? Att det är viktigt att läraren ser elevens ansiktsuttryck?

Vilket väcker ännu mer funderingar och förvirring hos mig. Ett rätt svar är väl alltid ett rätt svar, oavsett vilket ansiktsuttryck man har, och ett gott resonemang eller argument är giltigt bara genom att det talas? Eller skrivs, och då är det ju än mer meningslöst om man ser någons ansikte eller inte.

Döva kan inte höra sin lärare, utan måste få samtalet tecknat eller läsa uppgifter, argument och instruktioner. Alla döva kan inte prata verbalt, men en del kan. Och de som kan använder inte betoningar eller nyanser i orden på samma vis som de som inte är döva. Så de får inte heller hela kommunikationsbilden men jag har aldrig fått upplevelsen att Folkpartiet tycker att döva missar kunskap. Åtminstone skulle dom ju aldrig någonsin kunna säga en sån sak, för det får man ju inte, det är allt annat än politiskt korrekt i någon församling någonstans, tack och lov. Svårt att veta vad de tycker dock, jag blir som sagt fundersam här.

Jag är distansstudent den här terminen, och jag har läst 2 år gymnasium på distans. När jag läste till Vårdadministratör blev jag ofrivillig distansstudent då min dotter var sjuk stora delar av utbildningen och jag var utöver det tvungen att jobba en hel del för att få ihop det. Jag kan inte annat än dra slutsatsen att distansstudier inte heller är bra enligt Folkpartiet (och alliansen i stort)? Förutom att jag läser det mesta på egen hand så har vi möjlighet att delta på föreläsningar via nätet. Där ser jag min lärare, men läraren ser inte mig. Betyget i den juridiska översiktskurs jag läser använder tentamen som enda betygsgrund och där finns inte ens läraren på plats. I socialrätten har vi fyra inlämningsuppgifter och en hemtentamen. Det här är ganska tunga kurser. Man kan dessutom läsa till sjuksköterska, ekonom och statsvetare på distans.

Min slutsats är att det här bottnar antingen i rädsla eller i rent förakt och oförstånd för andra kulturer. Kanske var det så att deras lärare inte såg deras ansiktsuttryck under studietiden och därför halkade efter i te x religionskunskapen, samhällskunskapen eller alla humanistiska ämnen utöver dessa? För nu vet vi ju att det är viktigt att just kunna se människors ansiktsuttryck. Det var en parentes.

Rädsla? Är dom rädda att det sitter en terrorist där under? För det är ju bara män i turban som är terrorister, det vet vi ju alla. (Bond klädde ut sig i burka en gång i en film, bedragare!). Rädsla att det ska komma svar eller frågor under slöjan som inte går att slå ner på genom att läsa av ansiktsuttryck och svara med ett annat? Eller är det så enkelt som att det kan vara fusk? Att det sitter någon annan där under och skriver prov? Men då måste det ju fuskas enormt mycket om man har en blind lärare, för alla vet vi ju (alltså tänk att vi VET så mycket!) att får ungdomar bara chansen så kommer de att fuska sig igenom allt.

Förakt? Det förbryllar mig lite, även om jag har mina fördomar mot Folkpartister (och andra partier…), så trodde jag att ett etablerat parti skulle hålla sig borta från Det Där Nya Riksdagspartiet och deras åsikter. Här går dom hand i hand, vilket bara bevisar att mina fördomar ibland är fakta. Men att så öppet visa förakt? Nej, det kan ju faktiskt bero på

Oförstånd? Ofta gör det ju det, sådana här saker. Ofta beror det helt enkelt på att man inte förstår eller vill förstå. Okunskap är det som kommer sänka vår planet, och vårt land.

Vi måste låta människor behålla sin kultur, för vi Svenskar VET att vårat arv och vår kultur är viktig. Det gäller liksom alla i hela världen, Sveriges kultur utövas inte av så stor procent av jordens alla människor. Det känns viktigare att se till så att dom här tjejerna och kvinnorna vågar sig ut i skola och arbetsliv för att få en utbildning och en chans att tjäna sina pengar, om det är deras önskan. DET borde vara utgångspunkten och prioriteringen. Ska det vara så att de inte ska tillåtas klä sig som deras sed kräver, då kommer de inte att gå i skolan och de kommer inte att gå ut i arbetslivet, de kommer inte att komma utan. Och då har Folkpartiet bitit sig själv i svansen (finns ett annat ord men så får man ju inte skriva) för några arbetande fönsterputsare får man inte om man stänger ute en stor grupp kvinnor. För just utländska kvinnor är liksom viktig för det här med städande, DET vet vi ju också. Skämt åsido – att folk arbetar är viktigt, även om att just kvinnor arbetar inte är riktigt lika viktigt som att män gör det, det vet vi ju.

Min kultur är lika viktigt som alla andras, så länge den inte skadar någon annan. Och jag lovar att midsommar skadar fler än att någon bär niqab eller burka.

Det har också från dessa högerorienterade håll insuinerats att moskéer som uppfostrar terrorster i form av friskolor (jag tänker väl att det inte är just terrorister som uppfostras alltid, men vad vet jag) är en riktigt dålig idé. Om du stänger ute en kultur och religion från en skola, kommer det med största sannolikhet startas skolor där alla MÅSTE bära burka eller niqab. Moment 22, vad vill ni egentligen?

Och Kära Regering – Frankrike och Danmark är inte exempel på länder där det gått bra på sistone, det tycker knappt de som bor där – lär av det.

Så var det med den saken.

//Ew.

3 thoughts on “En fundering, eller flera.

  1. Underbart att du tar upp frågan- den är viktig för ganska många Kvinnor. Ibland tror jag det är problemet: att det är kvinnor det handlar om. I slutändan inskränker man kvinnans rättighet att ha på sig vad hon vill. och hittar på en massa ursäkter. I Frankrike ligger så mycket av kvinnans värde i hur hon ser ut- då är det så jävla provocerande att några vägrar traska omkring och bli bedömda efter sitt utseende.

    Det är männen som tvingar. Ok, tro det, men inskränk inte en kvinnans rättigheter p.g.a vad du -tror-! visst det händer- men då ska man arbeta med mannen- inte skapa ett förbud för kvinnan. Jag gillar inte när min man bär byxorna så att kalsongerna syns. varför inte införa förbud mot att ha byxorna uppe i midjan, så att jag inte kan förtrycka han till att bära de kläder jag tycker är hederliga?
    vad hände med religionsfriheten?

    Förbjud skägg istället.

  2. Visst är det en könsfråga, liksom det var från början när män bestämde att kvinnor SKULLE skyla sig själva. Från början var jag emot allt vad slöja hette, såg det som ett förtryck och något som man snabbt ska lära dom där mindre bemedlade muslimerna av med. Sen kom jag på att det är kultur snarare än religion längre. Sen kom jag att prata med kvinnor som bar slöja, burka och niqab som valde det och respekterade det för att de ansåg att det var vördnadsullt inför Allah och sina män. Och sen kom jag på att män som tvingar, förtrycker och behandlar kvinnor illa finns överallt, oavsett religion eller kultur. Att som människa följa en sed eller kultur för att man känner sig underkastad den – ja det gör vi ju allihopa och de flesta av oss är helt okej med det. Man har borstat hår och man har skor på sig, man står i kö och man hälsar på folk. Men alla gör ju inte det, dom får gå på sina lektioner i alla fall.

    Den andra könsaspekten som du tar upp är också sann, och jag kan se problem med hela kläd-prylen. Jag kan också se problem med burka och niqab i flera sammanhang men vad gör det. Så länge det inte skadar andra människor är det väl okej att visa sina fula kallingar, det stör mig men jag tycker att den snubben har rätt att sitta så på bussen ändå. Man får störa sig på saker och tycka att dom är knasiga eller inte förstå dom, men man får inte som stat dissa folk på det sättet. Så många religioner och kulturer bär olika plagg för att visa vördnad inför sin religion, och en del väljer bort att jobba på vissa ställen på grund av det – det är också okej! Man får välja. Borde få välja. Och de stackars underlägsna misshandlade förtryckta kvinnor som piskas att bära burka kanske inte har valt frårn början, men känner sig okej med det och är stolta. Och är dom inte stolta, vill dom slippa men inte får det för att dom kan stenas till döds – DET är ett problem. Inte att tjejer sitter med slöja i skolan. Folk drar ju paralleller med hedersmord och slöja och jag blir helt matt. Whats up med folk alltså.

    Inget förtryck är bra, hur man än vrider och vänder på sig.

Kommentera

