Just det ja.

Jag var ju på politiskt möte i torsdags, och det var så sjukt roligt. Jag var riktigt glad när jag gick genom stan efteråt.

Det var nomineringsmöte, då alla platser till nämnder och bolag ska tillsättas. Jag säger inte mer än att det var vansinnigt roligt, och att sossarna inte är någon unik plats – här finns alla sorters människor :)

När alla två miljarder nomineringar var genomgångna var det dags för fika, eftersom att vi är i Sverige fikar vi. (Ibland känns det så här; “Jag är svensk, alltså fikar jag”.)  SEN fick jag diskutera! Och det har inte hänt någonting på 10 år – jag är precis lika orädd nu som då. Fast smartare nu, och mer allmänbildad. Och det var så, så roligt. Ända sedan jag flyttade hem till Luleå 2003 har jag längtat efter att få diskutera med någon som faktiskt kan påverka. Och i torsdags fick jag äntligen göra det igen, med flera!

2010 har som sagt varit ett riktigt pissigt år men det känns som att det här med politik är något bra som är sprunget ur det dåliga. För det är inte bara valutgång eller mitt för evigt röda hjärta som fick mig att gå med igen, det är ju allt som hänger ihop med att det här året går till historien som det pissigaste hittills. Och nu tror jag att jag kan skapa lite balans i bra och dåligt, om än det är en liten del så är det någonting åtminstone.

När jag var yngre var det mycket som var dysfunktionellt i mitt liv. Det fanns inte så mycket som gav mer positivt än det kostade. Men SSU var en sån sak. Där fanns det regler och struktur, och jag fick lära mig saker som jag var intresserad av. I viss mån valde jag att inte låta allt det där andra som var vardagligt för mig störa den tid jag la på SSU, och visade där på att jag ändå besatt någon slags styrka att stå emot allt som bara var dåligt. Jag fick inte uppmärksamhet för min förmåga att dricka alkohol eller skolka, vilket faktiskt blev fallet i livet runtomkring.

Bara att få lyssna på alla dessa kloka människor vars värderingar jag delar gör mig lugnare och gladare!

//Ew.

Kommentera

