Älskade 3-åring.

Min 10/5 2007 – tre år sedan.

07.30 – vaknar av att det gör ont, trots att jag var extremt trög när jag var gravid så fattade jag att det var dags.

09.30 – åker in till Sunderbyn.

16.00 (cirka) – får totalspel över att det gör ont och försöker tigga till mig ett kejsarsnitt. Misslyckas totalt och barnmorskan, som var minst 60 år, tvingar på mig en Epidural och jag gråter för DEN kommer ju säkert göra ont (tänkte inte på att det ändå gör ondare att föda barn än att få en ryggmärgsbedövning, men det kändes som det jobbigaste någonsin just då – all logik gick väl åt på morgonen när jag använde mitt förnuft till att förstå att spännet och ontet i magen var värkar).

16.20 (cirka) – äter chokladpudding och skämtar glatt. Funderar på varför folk gnäller så jävulskt över att föda barn. Har glömt bort att jag förklarade att jag faktiskt inte alls tänkte leva om jag inte fick bli av med smärtan NU för dryga halvtimmen sen.

18.20 (cirka) – inser att nu är det nog dags att faktiskt få barn. Hotar sköterskan som pillar på mitt gudasända dropp och talar om för henne att hon inte på några som helst villkor får sluta ge av Epiduralen. Men det gjorde hon och igång åkte “sättaigångexxtramycket”-droppet.

19.08 – plockar dom ut henne. Säger plockar, kanske mer som trycker, för med 3 sköterskor och en läkare som hänger på min mage kan man knappast säga föda. Efter vad som känns som en evighet andas den lilla blåa tjejen.

22.00 – ensam på BB och bredvid mig ligger det en bäbis. Ingen aning om vems, för inte är det då min. Det fanns inte en chans att man kunde lämna mig SJÄLV med den där lilla, herregud I kill plants for a living.

23.00 – Somnar och vaknar mitt i natten panikslagen för att hon inte andas. Smäller till mig själv mentalt för att jag är så klischéartad, men ler och somnar om för nu vet jag vad den där ångesten är – den som kommer när dom föds och som aldrig, aldrig lämnar en igen. Den som man har när man är förälder.

Min 10/5 2010

02.30 – sorterar Smarties efter färger.

02.35 – lägger mig.

06.00 – vaknar, sjunger, grattar.

07.30 – är ute och kollar på unge som cyklar. Får sen skäll när jag efter en timme inte tycker det är fullt lika roligt att gå bakom henne när hon rejsar och därför vill sätta mig ner på en bänk.

10.00 – bästisen kommer. Mer tårta, nagellack i hela badrummet, inte en enda pryl i närheten av platsen de borde ligga på. Bryr mig inte ett dugg – hon är ändå glad!

12.20 – inser att vi är sena och åker till dagis och skola, blir sen – som vanligt. Inser dessutom att jag glömt att säga till dagis att H kommer in kring halv ett, så där har dom slutat hoppas på att hon ska dyka upp för länge sen. Men sån är jag.

13.00-16.00 – tänkt. Använt hjärnan. Pratat inför folk, återigen försökt fokusera på annat än vilken dag det är idag, vad den betyder och att det sitter en liten dam på dagis som inte vet att vi ska hem och äta med alla människor som betyder mest senare på dagen.

16.00 – hämtar H. Inga problem att få hem, glad, hoppade, klädde på sig, skuttade fram. Jo självklart var jag inte själv, hennes mormor var ju där också, glad lätt att klä på etc går endast ihop med orden “jag hämtade inte själv”.

18.00 – alla kom. Alla som H ville ha där var här. Vi åt, fikade, jag plockade, fixade, donade, lyssnade och allt där emellan. Barnet lös som en sol för det mesta, present efter present och så många filmer så hon var tvungen att byta en gång i kvarten.

20.30 – somnar med nya skorna bredvid sig, mitt i läsandet av en bok.

Grattis älskling.

 

070507-070521 046
070510, kl 21.30

 

070507-070521 065
070511, kl 22.44

 

20100510096 
100510, kl 07.23

 

20100510110 
100510, kl 21.07

Haeyli-annons 3 år

Kram Ew.

B

One thought on “Älskade 3-åring.

Kommentera

