Som en drog.

Det blir som sagt lätt lite jobb-knarkande, när man väl kommit in i det. Nästa vecka är jag ledig en endaste dag, självvalt. Visst behöver jag pengarna, vi behöver pengarna, men det är något visst med att jobba. Under perioder i mitt liv har jag inte kunnat jobba, något jag alltid fyllt ut med att plugga. När jag var sjukskriven under ett år lyckades jag få försäkringskassan att gå med på att låta mig plugga på gymnasienivå för att jag skulle få ett slutbetyg. Dom ställde frågan “vad tror du skulle göra det möjligt för dig att återgå till arbete” och jag sa såklart att jag ville avsluta mina studier. Vilket dom köpte, jag tjatade till mig intyg från läkare och psykolog och presenterade min grandiosa plan och fick igenom den. Nu gick det ju åt fanders åt det och jag fick idiot-plugga i en månad för att slutföra dom sista 400 poängen (det är en termins heltidsstudier det…). Skit samma. Det var PISS att gå sjukskriven utan sysselsättning, jag blev sjukare av det.

Förra året var  ett av dom tyngsta sjukdomsmässigt, jag var sjuk flera gånger. Annars är jag oftast sjuk länge och utan pendling. Triggat av många saker, stress, oro runtomkring och jag tror att en del i det var att jag helt plötsligt för första gången hade en klippa att luta mig mot, det var som att när jag väl släppte garden och tillät mig att känna igen så kom det dåliga också, som att all sjukdom varit nedtryckt och fick komma fram för att det var tryggt att göra det. Nu är jag “frisk” tack vare hårt arbete från mig och min klippa.

Jag har börjat rensa upp i mitt liv, så här inför flytten. Försöker sortera ut dom dåliga minnena jag har kvar i fysisk form, texter, bilder brev och sånt. Mina ärr inom mig försvinner aldrig och dom påminner mig om att vara allt det jag kan vara, det bra. Men det som triggar tårar och sorg när jag ser det, sånt ska bort. Det börjar dra ihop sig för flytt och mitt nya hem bär inga minnen ännu, och det är bara bra saker jag vill ta med mig. Den här lägenheten jag är i nu har alltid varit bara min, men mycket dåliga saker har ekat mellan väggarna och i min nya lägenhet finns det ingenting sånt. Där får jag fylla luften med det jag vill, och nu ska jag försöka, helhjärtat, att leva i det bra, istället för att vältra mig i det dåliga.

Om natten kommer alla djupheter och insikter haha.

Godnatt!

Kram Ew.

Kommentera

