Vad hände.

Herregud. Det är lördag idag. På måndag börjar skolan. Hur hände det? Nyss var det jullov och nu, inge mer lov. Faktum är att jag har nästa lov i slutet av juni när terminen är slut. Det om något känns rätt värdelöst. Visst tycker jag om skolan, men det känns ändå drygt. Känns som att jag gått i en evighet nu och ändå är det 2,5 termin kvar. DET är en evighet i den här takten. Ämne efter ämne betas av och det känns inte som att det är möjligt att vi behöver lära oss mer, vi kan så mycket redan. När vi är klara kommer vi vara mer än förberedda vilket känns tryggt. På schemat i vår står bla engelsk medicinsk terminologi och svenska. Det första ska bli jättekul och det andra fasar jag för. Jag suger nämligen på grammatiska termer. Enda anledningen till att jag kan tillämpa hyffsad grammatik när jag skriver är a) jag pratar flytande svenska och hör vad som är rätt b) min mamma rättade saker jag bad henne kolla igenom med rödpenna och c) jag läser väldigt mycket böcker.

Det här är alltså tjejen som fick MVG på i princip allt i svenska men när grammatikprovet i 1an på gymnasiet lades fram fick jag IG. 3 gånger. Sen ändrade min lärare provet så att jag skulle klara det. Resultatet blev ett VG i ämnet. Jag KAN inte få in vad substantiv är eller verb heller för den delen. Bil boll och ring passar faktiskt in på både substantiv och adjektiv, så det är ingen idé. Men jag kanske kan bullshita mig igenom den kursen också. Som tur är finns bara G och VG. Fotnot för er gamlingar, G=godkänt, VG=väl godkänt , MVG=mycket väl godkänt och IG=icke godkänt. Slut fotnot.

Skit samma. Praktik i 9 veckor. Eller 10, ”påsklovet” får man vara ledig men eftersom att jag ligger minus 2 veckor behöver jag jobba in dom och det är ju praktiskt om jag kan beta av en vecka nu i vår. Sen får jag leta upp ett ställe själv som är villig att ta sig an mig. Varför någon INTE skulle vilja ha gratis arbetskraft vet jag faktiskt inte, vi skrev ju i skarpt läge i slutet av praktiken och har redan väldigt mycket kunskap med oss. Alla fick höga betyg på praktiken. Inte för att jag var så fantastisk, men vi hade så mycket med oss att vi överträffade deras förväntningar, vilket är coolt.

Sen minns jag inte mer kurser. Jo, ännu mer organisation och ledarskap och psykologi. Det sista gillar jag och det första sög jag så mycket på att jag fick be min pojkvän om hjälp, som tur var sög han inte ett dugg och det hela styrdes upp. Idag har jag betat av 3 av 4 uppgifter som bara är 2 månader sena, men jag fick dispens för att…. min lärare gillar mig helt enkelt. Det blir så när man har spenderat 3 år tillsammans… Herregud.

Nu ska jag väl lägga mig, min älskade dotter är sjukt energisk just nu så hon kräver massor med stimulans. Jag känner igen det som ”jag är less på dig mamma”-syndromet. Det är både skönt och ledsamt. Men let’s face it, det ÄR inte kul att spendera 24/7 med samma person. I morgon ska vi leta upp den försvunna pulkan och knalla hem till oss ett tag. Kolla så att saker är som dom ska. Eller så tar vi bussen. Mest troligt blir det så, jag är av naturen sjukt lat. Men pulka till bussen iaf. Och så måste vi åka lite i en backe för det tycker JAG är hemskt skoj.

På måndag ska jag utmana ödet och träna. Om jag får migrän då vet jag inte vart jag ska ta vägen. Jo, till min kontaktperson på närpsykiatrin som kan hjälpa mig med två saker (nu blir det a b igen) a) snacka med en läkare så jag får shysst medicin som funkar med det andra jag äter och b) att jag är sjuk i huvudet och skulle må bra av att snacka om alla upptäckter jag gjort om mig själv det senaste året :) Första smileyn, häftigt. Jag har utvecklat något beroende av dom när jag smsar, det blir hela tiden, säkert jättejobbigt. Vi 80-talister är sådana :P

Nu ska jag sluta svammla, det blev lite mycket känner jag haha

Kram Ew.

Kommentera

