Pensionen.

Detta har jag skitit i, förutom att jag alltid valt KPA. Men jag har valt traditionell försäkring och man ska ju då ha fondförsäkring, eftersom att det är bättre. Varför vet jag inte. Hade en tjej från folksam här i går, hon hade fått mitt nummer av en vän. Eftersom att jag har mina försäkringar där, men är väl medveten om saker rörande just försäkringar, så tänkte jag att okej, hon kan komma. Men jag sade på en gång i telefon att jag var på det klara vad jag ville ha för försäkringspaket och därför inte ville ha någon info ELLER påprackande av det. Hon höll det, ganska bra åtminstone. Däremot pratade vi pension. Jag har varit förvirrad av oranga kuvert och fora och collectum och ppm och itp. Nu är jag inte det längre. Och nu har jag valt vart mina pengar ska vara när det gäller just ITP (tjänstepensionen altlså, det min arbetsgivare betalar) och jag ska byta ”oranga kuvertet” också. Pengar som redan är placerade får man inte byta, regeringen har satt stopp för det för att förhindra skattesmitning. Men eftersom att jag i min ITP hade hela 650 spänn kändes det okej. I mitt oranga kuvert har jag dryga 36000 men bara 3000 jag kan spela med. Den resterande delen är den del av min pension som staten lånat för att betala till de som är pensonärer nu. Dessa får jag igen när jag själv går i pension, helt okej.

6kr av pensionen kommer från avlidna nånting intäkter. Jag har alltid undrat över den posten. Vet ni vad det är!? Det är den pension som alla födda 1983 (mitt födelseår) har sparat in, och när de där delas dom pengarna på alla andra som är född 1983. Det är alltså alla som dött vid 24 års ålder som gett mig dom 6kr. Det känns rätt jävla värdelöst. Och med stigande ålder kommer det bli mer, och mer och mer. Känns rätt jobbigt att ta dom pengarna. Men iaf. Så är det.

Så nu har jag lite mer koll!

Skaffa er koll ni med, på www.minpension.se kan man välja och flytta och hålla på, det är ju rätt bra att faktiskt välja. Och tydligen ska man hålla sig borta från banker och itne välja att placera pengarna där, för dom är AB och vinstdrivande och avgifterna är högre. Men det får väl folk välja själva, jag tycker av princip inte om banker och KPA är etiska. Tyvärr har Collectum inte dom i sin lista så jag valde AMF istället.

Kram Ew.

2 thoughts on “Pensionen.

Kommentera

