Bibankslagen, PKU och säkerheten…

Det tog väl ett dygn så var lite av lusten tillbaka :)

Inget långt idag, jag är utmattad och ska sova, men ett snabbt inlägg om något oerhört viktigt.

I kölvattnen efter FRA-lagen kommer nu en utredning gällande Biobanken och PKU-testen. Alla barn födda efter 1975 erbjöds testet, som är till för att leta efter sällsynta sjukdomar. Jag, och alla andra föräldrar fick skriva på ett papper där man godkände lagring av testen, att användas för vetenskaplig forskning. Biobanken finns på Huddinge sjukhus och har vävnader och blodprov från 3,3 miljoner svenskar som frivilligt gått med på att deras prover ska sparas för att användas i vetenskapligt syfte. Just nu pågår en utredning på uppdrag av regeringen om huruvida biobanken ska öppnas upp för polisen att använda som dom behagar. Det här innebär alltså att 3,3 miljoner svenskars DNA kommer bli tillgängligt i borttsutredningar.

Men det är inte allt. Nu diskuteras dessutom, innan utredningen är klar eller klubbad, att man inte längre ska kunna begära urträde ur biobanken.

Folk får bilda sina egna uppfattningar.
MEN
Integritet och rätten till självbestämmande är på väg bort från detta land.
Jag vill inte vara misstänkt tills motsatsen är bevisad och jag vill definitivt inte bli misstänkt för ett brott för att jag spottat på en brottsplats en dag då någon råkar misshandla någon stackare. Har man då inget alibi, oh well.

Att man sparar dömda borttslingars DNA må så vara, även om jag anser att när man sonat sitt straff så har man sonat sitt brott. Men det här!?

Uppmaning:
Gå ur biobanken innan det är för sent…..

Och det är inte bara jag som reagerar. Få gånger har jag hållt med MUF, men någon gång ska vara den första:
DN idag
DN förklarar…

Var inte lata och bekväma, sitt inte och tänk att det inte påverkar er. För det gör det. För en gångs skul lhar vi möjlighet till direktdemokrati, svik inte vår framtid! Pedofiler, mördare och psykopater finns överallt, i USA, Sydafrika, Norge och Sverige. I USA har man det som är på väg att hända – och folk skjuts inte mindre våldtas inte mindre där än här… Det här är inte rätt väg!!!

Hämtat ur kommentar från dagens medicin:
För er som vill gå ur, så är här ett exempel på hur en brev för återkallelse kan se ut. Paranteserna kan tas bort. Gör detta innan det är för sent!
Datum, Ort Jag vill medela att jag, [NAMN (PERSONNR)], härmed återkallar mitt tidigare samtycke för användning av mina vävnadsprover. Enligt §6 lagen om biobanker i hälso- och sjukvården (SFS 2002:297) ska därmed vävnadsprovet omedelbart förstöras. Moderns namn: [för- och efternamn] Moderns personnummer: [personnummer, alla siffror] Sjukhus / BB: [plats för förlossningen] Födelsedatum: [ditt födelsedatum; år, månad, dag] Adress dit bekräftelse skickas: [förnamn, efternamn] [gatuadress] [postadress] [Din underskrift.] Skicka till: PKU-laboratoriet
Huddinge Universitetssjukhus
141 86 Huddinge

One thought on “Bibankslagen, PKU och säkerheten…

  1. Tänk att du fattat samma beslut som jag, det är skönt att höra. Det känns ensamt ibland! Jag väntar med att nämna det för någon mer tills det allt är klart…

Kommentera

