Lekande lätt…

Ja, igen förundras jag över hur glad min dotter gör mig. Hon springer runt och är sådär jävla gullig som bara en unge kan vara.

Läste en bra liknelse om det här med barn och deras upptäckande, pillande, fascination över saker. Att försöka få ett barn att inte pilla, titta och utforska är som att gå genom Lovren elles Sixtinska kapellet (eller vad man nu gillar) utan att titta alls.

Jag tyckte det blev lite mer logiskt, och lite lättare. När Haeyli vill titta (pilla) på mina glsaögon för 90e gången. Eller dra mig i örat. Eller studera en burk ingående. Eller titta i mina böcker. Hon upptäcker dom ju för första gången, varje gång.

Och som ni kanske förstår är ”titta” en sanning med modifikation ;)

Iaf så tänkte jag när jag läste min blogg att allt låter så lekande lätt, som om inget är jobbigt och som om jag aldrig gråtit, svintrött och jävligt less en kväll. Eller dag. Men så är det inte. Jag blir också less. På att byta bajsblöja för 4e gången den dagen. Eller på att hon kan börja gråta 30 gånger på 20 minuter av okända anledningar (hon bryter ihop när hon ser mig ibland haha). Eller på att hon på något märkligt sätt alltid hittar en sladd att dra i. Eller när hon, snabb som en vessla, får tag på någonting farligt som jag inte gömt ordentligt. Farligt kan vara mina saker också, som jag inte vill att hon ska dra sönder ;)

MEN, och det här är tjusningen, i slutet av dagen, när vällingen är uppdrucken och jag lirkat ur henne ett porlande skratt från hjärtat, och jag lägger henne i sin säng, så får jag ofta tårar i ögonen för att just hon finns i just mitt liv. För att det var hon som bodde i mig. Det är så enkelt, man älskar sina barn och det finns inget annat alternativ än att gilla läget. Även om jag långt ifrån gillar läget jämt. Det är skönt att lägga henne, för då får jag göra saker som läsa, kolla på TV eller sova en stund. Det är lika härligt att få plocka upp henne igen på morgonen, glad som en lärka över att just jag kom dit och lyfte upp henne.

Så är det.

Nu är det sista dagen på arbetsveckan, i helgen ska vi få ordning på det här hemmet.

Kram Ew.

Kommentera

