Ännu en lysande idé…

Moderaterna överträffar sig själva… Dom vill ta bort det individuella programmet, som jag fö själv gått på ett år faktiskt.  Så långt allt väl, det är ju synd att elever ska fångas in i ett fack som IV lätt kan bli, typ värsting-klassen. När jag gick var vi ett gäng tjejer som ville gå Media men inte hade tillräckligt med poäng, men vi hade behörighet och vi kom alla in på andra program. Men det är inte alla som går IV som har det så.

Anyway. Vad vill moderaterna göra med dessa elever som inte har behörighet till gymnasieskolan (alltså minst godkänt i svenska, engelska och matte)? Jo, dom ska gå om 9an. Så fiffigt. Låt dom gå kvar i den miljö som från början inte klarade av att ge dom G i de nationella ämnena. Låt dom gå kvar och skolka, spotta snus och i övrigt skita i skolan. Det låter som en lysnade lösning. För det är ju knappast ungar till rika von’s och stierna som hamnar på IV…. Argumentet var att det läggs ned miljarder på det individuella programet, pengar som ska användas till att ge resurser i grundskolan istället. Som att det är resurserna som är problemet, knappast.

Sossarnas lösning tilltalade mig mer, dom håller nämligen med om att slopa IV. Dom vill införa ett basår på gymnasiet, precis som det finns ett basår på universitetet för de som vill läsa olika tekniska program (bla) och då kan få behörighet genom basåret. Men att låta kidsen gå kvar på grundskolan är meningslöst, då kommer historien upprep sig, det är nämligen inte ett problem, eller ett straff, att gå 9an igen för de här ungdomarna. Grejjen är att om man vill ha godkänt i svenska, matte och engelska, och bryr sig om det, så får man det. Det är inte svårt, man behöver inte kunna så särskilt mycket. Jag tex, fick tom VG i svenska, trots att jag inte kan varken ordklasser eller satsdelar. Och jag menar det, jag KAN inte skillnaden på ett verb och ett substantiv. Så nej, det är inte särskilt jobbigt, pluggar man en gång i veckan i varje av de 3 ämnena så får man godkänt. Och annars finns hjälp att tillgå. Problemet ligger i att de här barnen, för det är barn det handlar om, av någon anledning inte är motiverade. Och för att få dom motiverade behövs knappast miljarder, om man säger så…. Antingen tar man itu med det riktiga problemet, samhällets hopplöshet och handlingsförlamning, eller så ger man fan i att låta dom gå kvar längre än vad som behövs. Dom kan må bra av att vara yngst igen, vara tvugna att finna en plats i en grupp på nytt, kanske få en ny roll!? Det eller boot camp, you choose. För det kommer itne hjälpa att hålla dom tillbaka.

Ibland undrar jag om moderaterna öht har träffat andra än bratz!? Har dom någonsin varit på en arbetsplats, typ järnverket, pratat med arbetare om hur deras familjer har det!? Menar inte att dom har det dåligt, men det är en helt annan femma än den värld många vöerklass familjer lever i. Har dom satt sig in i dynamiken av rosengård, fittja eller fisksätra för den delen. Har dom varit där och sett potentialen hos kidsen, men där ingen vågar ta sig fram av rädsla för att inte längre platsa i flocken!? Pratat med en utbränd mamma som alltid levt på existensminimum!?

Problemet ligger inte där, inte svaren heller, problemen och svaren ligger i att man talar om det klasslösa sverige, när det inte är det. Vi måste acceptera att det finns klasser, olika lager i samhället. Och det ena är beroende av det andra. Om det inte finns fattiga finns det inte rika. De nya siffrorna som visar att betydligt fler barn än man trott lever i fattigdom!? JAG visste att det var så, har fan varit ett av de barnen själv. Enligt deras sätt att mäta är min unge det, om man skalar bort bostadsbidrag och underhåll. Men skitsamma. Man måste iaf acceptera att det är så, och att det inte betyder misär. ALLA kan inte vara rika!!! Men DÄR ligger en del av problemet…..

Nu ska jag sluta vara arg på moderaterna och hoppas att alla de som röstade alliansen och nu ångrar sig, röstar sossarna nästa val. Ni behöver inte gilla sossarna, bara gilla dom mer än alliansen. Inga småpartier, rösta stort och rött så kommer vi kanske någonstanns. Sossarna har lyssnat och sett vad som gillades och vad som itne gjorde det, dom har lärt sig något, det går jag i god för.

Kram Ew.

Minns Bard i DN ”Här går man och röstar blått, och vad får man för det” – med en klagande röst. ”Borgerlig politik…….” Jag hävdar fortfarande att få partier har hållt vad dom lovt så som alliansen gjort. Vet ni inte vad ni röstar på, så rösta för fan blankt! Okunskap är det största hotet mot mänskligheten!

One thought on “Ännu en lysande idé…

  1. Jag har i uppgift att läsa, sammanfatta och jämföra tre olika artiklar om olika samhällsklasser. Du som läser DN odyl kanske kan tipsa mig om vart jag kan hitta de tre? ;)

Kommentera

