Glad.

Trevligt inlägg, det där senaste. Och det var ju länge sen. Men jag har inte haft TID. Jag har en sak kvar att ordna och sen kan jag andas ut, ta det lugnt och bara njuta av de sista 2 månaderna hemma med min dotter. Jag ska verkligen njuta, för hon börjar dagis i mitten på april och sen är vi från varandra 5 dagar i veckan, flera timmar om dagen. Önskar att jag kunde stanna hemma längre, eller jag önskar att jag kunde njuta av att stanna hemma längre. Eller att någon annan kunde stanna hemma med henne, åtminstone till i augusti. Men nu går det inte, mamma fick inte vara hemma med henne för försäkringskassan. Haeyli kommer säkert älskar dagis, åtminstone i perioder, men det är ändå ett stygn i hjärtat att ”lämna bort” henne när hon är så liten. Men jag VILL inte vara hemma längre, utbildningen börjar i april och nästa chans är 2009, på hösten. Jag vill verkligen göra det här, läsa en utbildning, få ett jobb och få oredentlig ordning på mitt liv. De tär inte oordning nu, men det finns saker jag vill göra som inte går när man inte har fast jobb. Jobb kan man ju få ändå, men inte ett säkert jobb, iaf väldigt sällan. Och jag har ju brännt en hel arsenal med broar genom vad jag lyckades med för snart 2 år sedan, så det är bara att ta chansen att få en nystart.

Min lilla älskade tjej vinkade i dag. Det har hon aldrig gjort tidigare. Jag fick naturligtvis tårar i ögonen och känner mig så stolt. En sån liten trivial sak, som alla kan förr eller senare, men det betyder att hon börjar bli stor, att hon förstår… Jag oroar mig så mycket för henne, alla mediciner jag åt när jag inte visste att jag var gravid. Vi fick ju veta att hon bodde där i v5 (då hade hon ”existerat” där inne i 3 veckor) så det var inte länge, och jag vet massor med folk som har ätit starka mediciner under stora delar av graviditeten och fått friska barn. Men det är ju så, man oroar sig och oroar sig till den dagen man dör. Åtminstone gör de flesta föräldrar det. Man vill det bästa och lättaste för sina barn, livet är inte lätt, man har ont så många gånger, och det måste hon igenom. Så jag önskar inte ett enda extra problem för henne. Jag tänker också, fortfarande, ofta på kommentaren jag fick under graviditeten där någon kallade mig för ego som skaffade barn trots att jag är bipolär. För ja; 50% av barn till bipolära blir det själva. Och det är ingen lek. Men det behöver inte vara lika svårt som för oss som fick hjälp sent, eller som förnekade det under många år. Och det behöver inte vara så att hon har fått det heller. Men jag tänker på det. Men om vi skulle införa fortplantingsförbud på alla med sjukdomar som är ärftliga, ja då skulle vi inte ha några barn i sverige. Alkoholism, vissa sorter av cancer, hjärtinfarkter, astma… Listan kan göras lång.

Mitt vardagsrum är ”klart” (om det någonsin blir det!?) och jag är nöjd. Det är lugnt där inne nu. Köket håller jag på att rensa ut, skåp för skåp. Nöjd är jag inte förrän väggarna är vita, släta och med fondväggen på. Men det är åtminstone på G. I går dammsög jag och skurade och sen kunde jag sitta ned och slappna av hela kvällen, utan att fara runt som ett pucko och fixa, dona, sortera. DET var skönt. Ska göra samma sak idag. Fast i kväll ska jag träna också, det var 2 veckor sen. Gjorde ju illa tån… Den gör fortfarande ont men inte så ont och det gör bara ont när jag bonkar in den i saker (as I do, all the fucking time) och det hade jag inte tänkt göra på träningen.

Nu har det löst sig också, varje torsdag kan jag träna och det funkar med minst en gång till i veckan. När hon börjar dagis kan jag styrketräna på lunchen också, så jag får bygga lite muskler också ;) Jag och lillasyster funderar på att ta med henne på gymet och turas om att ha henne någon dag. Risken är att hon blir upprörd över att man håller i henne närd et finns så mycket yta med så mycket skoj på…

Nä, om man skulle ta och brygga lite kaffe, vi får ju besök strax!

Kram Ew.

Kommentera

